Miten työpaikoista tehdään oppimispaikkoja?

18.12.2018 ”Oppiminen sisältyy yhä enemmän työhön ja työn tekemiseen. Oppiminen siirtyy koulusta työpaikoille. Hyvä työpaikka on tänään myös hyvä oppimispaikka”, näkee Dazzlen Täslingissä aihetta avannut Leenamaija Otala.

joulukuu 18, 2018

”Kaikki Suomen työpaikat pitäisi todellakin muuttaa myös oppimisen paikoiksi, jos haluamme pysyä hurjassa muutoksessa mukana”, esitti Dazzlen ’Ketterä oppiminen’ -Täslingissä aiheesta puhunut tekniikan tohtori Leenamaija Otala. Hän väitteli aikoinaan elinikäisestä oppimisesta. Se oli ratkaisu silloin, kun maailmaa mullisti tietotekniikan tulo työpaikoille. Nyt edessä on uudenlaisia haasteita.

Maailma muuttuu tällä hetkellä valtavaa vauhtia. Ympäristö, jossa toimimme, on paljon epävarmempi, epäselvempi, epävakaampi ja kompleksisempi kuin aikaisemmin. Ketterää oppimista ja jatkuvaa uudistumista vaativien ilmiöiden lista on pitkä: robotisaatio, tekoäly, 4. teollinen vallankumous, ilmastonmuutos, kiertotalous, lisääntyvä kilpailu ja uudet liiketoimintamallit sekä asiakkaiden muuttuvat tarpeet.

“Aika on ajanut elinikäisen oppimisen ohi.”

”Elinikäisen oppimisen ajatus omaksuttiin Suomessa aika hyvin, mutta nyt on aika ajanut sen ohi. Emme enää ennätä omaksua riittävän nopeasti uutta vetäytymällä välillä koulutuksiin ja sitten miettimällä, miten sitä mahdollisesti voitaisiin soveltaa omaan työhön. Uudet tarpeet voivat tulla eteen esimerkiksi asiakkaan luona, ja ne pitäisi pystyä ratkomaan saman tien, melkein sormia napsauttamalla,” Otala kuvaa.

Hän oivalsi tämän opettaessaan Aalto-yliopistossa ja Metropoliassa nuoria IT-alan opiskelijoita, joista monet työskentelivät erilaisissa startup -yrityksissä.

”Kysyin heiltä, miten heillä johdetaan osaamista ja sain osakseni hölmistyneitä katseita. Ei sellaista kukaan ennättänyt miettiä. Kun ihmettelin, että miten te sitten opitte uutta, he vastasivat kysyvänsä kavereilta. Silloin tajusin, miten tärkeä osa ketterää oppimista ovat tiimit ja verkostot. Että voi pohtia ongelmia yhdessä tiimiläisten kanssa, ja että tuntee ihmisiä, joilta voi kysyä, ettei itse tarvitse tehdä samoja virheitä”, Otala kertoo.

Tuoreessa kirjassaan Ketterä oppiminen (Kauppakamari 2018) Otala kuvaa, millaisten oppimishaasteiden edessä sekä yksilöt että organisaatiot ovat. Hän selvitti myös, millaiset työkalut ja menetelmät auttavat oppimaan ketterästi. Esimerkki toimivasta ketterän oppimisen työkalusta on Dazzlen dialogialusta-menetelmä, joka ohjaa ja vauhdittaa tiimin, yhteisön tai koko organisaation oppimista ja uudistumista.

”Dazzlen dialogialusta toimii ketterän oppimisen vauhdittajana. Se ohjaa jopa toisilleen tuntemattomia ihmisiä nopeasti keskustelemaan olennaisista kysymyksistä.”

Entä mitäpä minun pitäisi itse tehdä, että itse oppisin ketterästi?

Leenamaija Otalan kolme tärkeintä vinkkiä:
1. Pidä huolta aivoistasi, että ne toimivat kunnolla.
2. Opettele etsimään ja jakamaan tietoa.
3. Rakenna sellaiset verkostot, että voit aina kysyä joltain neuvoa.